Blogberichten

5 tips voor glutenvrije beginners

5 tips voor glutenvrije beginners

Iedereen die Coeliakie heeft of gluten-intolerant is heeft het mee te maken gehad. Beginnen met glutenvrij eten en alles wat daarbij komt kijken. Ieder begin is soms lastig, vandaar dat ik je graag wil helpen met door middel van dit artikel.

Eerst even iets anders wat makkelijk is om te weten, namelijk wat zijn gluten nou eigenlijk?
Heel kort door de bocht: Gluten is een eiwit wat voorkomt in tarwe, rogge, spelt, gerst en kamut. In Nederland is vaak de haver ook besmet met gluten, dus oppassen geblazen.
Bij mensen met Coeliakie veroorzaken de gluten een ontsteking aan het slijmvlies in de dunne darm, waardoor de darmvlokken kapot gaan. Naast de verschillende klachten (wat overigens heel vervelend is) kan het op lange termijn de darmvlokken en de dunne darm zo beschadigen dat je lichaam moeite krijgt met het opnemen van alle voedingstoffen. Met alle gevolgen van dien…

De gluten-houdende producten zijn ondertussen wel bekend verwacht ik, maar toch.. denk aan pasta’s, brood, crackers, snoep en koekjes. Daarnaast heb je ook producten met de wat meer verborgen gluten, zoals chips, soep, saus en vlees. Hier worden de gluten vaak als bindmiddel gebruikt. Als je meer informatie over verborgen gluten wilt hebben, kun je dit artikel lezen wat ik eerder heb geschreven.

Door onder andere de verborgen gluten kan het soms lastig zijn om gevarieerd te blijven eten. Daarbij wil ik je graag helpen, zowel door mijn winkel als door mijn blog met verschillende recepten en nog veel meer.]

#1 Volg glutenvrije blogs en facebook-pagina’s over glutenvrij eten en Coeliakie

Lang leve internet in dit geval! Er zijn genoeg mensen die al jaren glutenvrij eten en die hun recepten en ervaringen online zetten, Maak hier gebruik van.
Ga opzoek naar producten en recepten die je aanspreken, zodat je ook zin krijgt om glutenvrij te gaan eten.

#2 Ga lekker experimenteren!

Nu heb je ondertussen allemaal lekkere recepten en producten verzamelt en dan? Ga lekker aan de slag en probeer ze lekker uit!
Wees niet bang dat je iets verkeerd doet, want hier leer je alleen maar van. Misschien komt er nog wel een lekkerder gerecht uit.

Het voornaamst wat veranderd bij glutenvrij eten is de structuur, maar er zijn verschillende manieren om dit te kunnen maken zonder gluten. Denk voor het binden bijvoorbeeld aan aardappelzetmeel. Daarnaast zijn er super veel verschillende bakmixen. En zal er vast een tussen zitten die je aanspreekt.

De beste tip: experimenteer! Iedereen heeft een eigen smaak, dus wat een ander geweldig vindt, kan jij helemaal niks vinden. Het is niet erg als je recept mislukt, zorg gewoon voor een plan B!

#3 Heb een plan B!

Mocht je recept nou toch mislukt zijn of is er gevraagd of je graag zelf iets mee wilt nemen naar die verjaardag kan dat gewoon. Er zijn gewoon een aantal handige producten waar je altijd makkelijk mee uit de voeten kan.

Boekweitmeel
Persoonlijk zweer ik bij boekweitmeel! Je kunt er brood van bakken, maar ook echt overheerlijke (en lekker makkelijk) pannenkoeken of een lekkere cake. Het is echt voor zoveel dingen te gebruiken dat het gewoon handig is om altijd in huis te hebben.
Rijstmeel
Rijstmeel is ideaal aan sausjes en soepen mee te binden. Het heeft ook een neutrale smaak, dus past overal bij.
Broodjes of crackers
Gewoon makkelijk om altijd achter de hand te hebben. Tip: als je broodjes meeneemt naar een verjaardag, neem ook even een bakpapiertje mee in verband met kruisbesmetting in de oven.
Bouillon
Heel veel mensen weten dit niet, maar is veel bouillons zit tarwe verwerkt. Het is gewoon makkelijk om in je keukenkastje te hebben staan, want je kunt het namelijk ideaal gebruiken om je maaltijden op smaak te brengen. Maar ook perfect te gebruiken om met een beetje heet water een lekker kopje bouillon te kunnen drinken.
Last but not least: Pasta
Perfect als plan B, of zelf C als het nodig is, gewoonweg omdat het een lange houdbaarheid heeft en lekker makkelijk en snel klaar te maken is.

#4 Praat erover

Met je vrienden, familie en collega’s erover praten helpt echt. Je kan  je namelijk soms best alleen voelen als net begint. Je zult vaak moeten uitleggen wat jouw intolerantie inhoudt en wat dit voor jezelf en de mensen om je heen betekent. Voel je vooral niet bezwaard of vervelend omdat jij ‘anders’ bent.
Door erover te praten zullen anderen ook begrijpen en inzien dat je helemaal niet ‘anders’ bent. Hoe meer je erover praat, hoe meer je ook zult merken dat je niet alleen. Bijna iedereen kent wel iemand met een voedselallergie of intolerantie en zo kom je misschien nog wel aan nieuwe tips en recepten, wie weet!

#5 De laatste tip, de makkelijkste en de moeilijkste

Probeer je gewoontes aan te passen. Dit klinkt heel makkelijk, maar is vaak het moeilijkste om te doen en zeker om vol te houden. Dat is ook logisch hoor, want gewoontes geven nou eenmaal houvast.
Toch is het belangrijk om niet alleen te zoeken naar producten die je oude voedingspatroon in stand houden, zoals bijvoorbeeld glutenvrije pasta gebruiken in plaats van pasta van tarwe gemaakt. Dit kan natuurlijk wel gewoon, maar er zijn meer mogelijkheden.  Dat maakt het ook de zo lastig, je moet even switchen over je manier van denken over eten. Maar uiteindelijk heb je er echt wel wat aan!

Om je op weg te helpen:
Je kunt tussen de middag in plaats van brood bijvoorbeeld soep, salades of een smoothies eten. Je kunt bij het avondeten méér gekookte of gestoomde groenten zodat deze de ‘hoofdmoot’ van de avondeten wordt. In groente zitten ook geen gluten, dus dat scheelt ook weer etiketten lezen in de supermarkt.[/vc_column_text][divider line_type=”No Line” custom_height=”20″]

Over het lezen van etiketten gesproken. Mocht je meer informatie willen over het lezen van etiketten, kun je hier volledig gratis een e-flyer downloaden over hoe je etiketten moet lezen.
Dit kan ook een handig hulpmiddel zijn als je net begint met glutenvrije eten.

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan dit artikel. Heb je nog een ander goed tip hebben voor de beginnende glutenvrije eter? Laat hieronder even een berichtje achter, wie weet help je de volgende lezer!

Share the knowledge!

 

2 thoughts on “5 tips voor glutenvrije beginners

  1. Wendy de Jager schreef:

    En als het kan (dat je er niet teveel last van hebt..), probeer dan 1 voor 1 zaken te vervangen. Niet alles in 1x proberen glutenvrij. Ik voelde me erg overweldigd toen ik dat probeerde. Het ging beter toen ik me eerst concentreerde op de grootste vervanging, het brood. Daarna volgde al snel de pasta en nu kan ik al op de kleinere dingen letten. (Zoals inderdaad vervangers voor tarwe als bindmiddel)
    Het fijnst is alles vers koken, dan weet je wat er in zit. (Zo mocht ik bv geen huzarensalade vers van de slager, maar als ik hem zelf maakte ging dat prima!)

    1. Ook zeker een goed advies! 😀

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *